Türkiye’de Espor’un Durumu
Türkiye’de espor 2000’li yılların başından itibaren hızla gelişti ve Türkiye esporda lider ülkelerden biri haline geldi. Bu başarısını Türk espor oyuncularının çok sayıda espor turnuvası kazanması ve dünya çapında tanınmasına borçlu.
Neredeyse 3,24 milyar insanın farklı platformlarda video oyunları oynadığı oyun sektörü özellikle son zamanlarda çok fazla büyümüştür. Espor, ilk olarak 1980 yılında başladı ve o zamandan beri giderek büyüdü. Espor, video oyunları oynayan oyuncular arasında bir yarışmadır ve dünyanın dört bir yanından profesyonel espor oyuncuları, ödüller, şampiyonluk unvanları ve ün kazanmak için katılır. Espor turnuvaları ve ligleri küresel olarak düzenlenir ve yarışmalar ya bireyler ya da takımlar arasında yapılır. Dota 2, League of Legends, CS:GO ve Valorant en çok oynanan espor oyunları arasındadır.
Dünyada Espor’un Durumu
Son on yılda espor pazarında büyük bir büyüme görüldü. Başlangıçta yalnızca oyun meraklıları hedef kitlesini oluşturuyordu ancak pandemi toplam izleyici sayısının artmasına yardımcı oldu. Salgın politikaları, çok sayıda insanın espor turnuvalarını izlemesini sağladı ve bu da akış platformlarının ve nihayetinde esporun büyümesine neden oldu. Toplam izleyici sayısı 2020’de şaşırtıcı bir şekilde 435,9 milyona ulaştı. 2021’de izleyici sayısında %8,7‘lik bir artışa tanık olundu ve bu da toplam 480 milyon espor izleyicisinin olduğu demek oluyor. Ayrıca 2025’te espor pazarının market büyüklülüğünün 2,89 milyar dolar olacağı tahmin ediliyor.
Türkiye’de Espor Nasıl Başladı?
Esporun tarihi 1980‘lere dayansa da, Türkiye’de küresel espor turnuvaları 2000’li yılların başında ilk Türk espor takımı Dark Passage‘ın bu tür yarışmalara katılmasıyla başladı. Türkiye’de espor kültürü diğer ülkelere göre çok daha sonra gelişti ancak Türkiye, farklı espor oyunlarında uluslararası turnuvalarda yarışan oyuncularıyla espor konusunda önemli bir ülke oldu.
Türkiye başlangıçta birçok sorunla karşı karşıya kaldı. Espor esas olarak çok oyunculu oyunlara dayandığından zayıf ağ bağlantısı Türkiye’deki esporun gelişimini engelledi. Benzer şekilde, espor oyuncularının azlığı ve espor turnuvalarındaki düşük ödül havuzları başlangıçta gelişimin önündeki ana engellerdi.
Ancak internet hızının ve oyun kafelerin hızlı artış, birçok oyun tutkunu için bilgisayara erişim sağladı. Ek olarak, artan trend ve oyun platformlarının mevcudiyeti, oyun dünyasına oyuncu olmayanların dahil edilmesine yol açtı. Sonuç olarak, ülke genelinde düzenli yarışmalar yapılmaya başlandı. Bireyler ve takımlar ulusal ve uluslararası düzeyde rekabet etmeye başladı.
Bugün Türkiye’de Espor
Bugün, Türkiye esporda lider ülkelerden biridir. 84 milyon kişiden 43 milyonu video oyunu oyuncusu olan Türkiye, dünya çapında en çok oyun oynayan ülkeler arasında 14. sırada yer almaktadır. Öne çıkan oyuncuların ve takımların listesi tips.gg’de mevcuttur. 1000‘den fazla lisanslı espor oyuncusuna sahip olan Türkiye, 2016 yılında CS:GO espor turnuvası gibi sayısız şampiyonluk kazandı.
Esporu resmileştiren devletler, esporun büyümesini olumlu yönde etkiledi ve o ülkeler espor konusunda önde gelen ülkelerden oldular. Türkiye de esporu resmileştiren birkaç ülkeden biri. Şüphesiz, espor Türkiye’de dikkat çekici bir şekilde gelişti ve 2018‘de Türkiye Espor Federasyonu‘nun kurulması bunun bir başka kanıtı. Sektör genç olmasına rağmen espor oyuncuları Türk futbol takımları gibi çok sayıda kuruluş tarafından desteklenmektedir. Benzer şekilde, Türk espor etkinliklerine sayısız sponsorun ve gençlerin gelişen ilgileri, Türkiye’de espor sektörünün büyüme hızını artırmaya devam ediyor ve etmeye devam edecek.
Xantares Gençlere Nasıl İlham Verdi?
7 Ağustos 1995 doğumlu İsmailсan “Xantares” Dörtkardeş, espor seyircisinin büyük bir çoğunluğu tarafından bilinen kariyeri boyunca 1200’den fazla harita oynamış bir oyuncudur. Profesyonel maçlarda 1.21 KD oranı ile CS:GO‘da dünya çapında en iyi oyunculardan biri olarak kabul edilmektedir. Xantares, 2016’dan bugüne kadar çok sayıda turnuva kazandı. Büyük ve önde gelen turnuvalarda sekiz kez birincilik elde ederek Türk esporuna dünya çapında hak ettiği tanınırlığı kazandırdı. Xantares, Eternal Fire gibi hangi takımda oynarsa oynasın, her zaman maç kazandıran bir rol oynadı, istatistikleri tips.gg’de mevcuttur. Ayrıca Xantares, olağanüstü beceriler sergileyerek DreamHack Open Summer 2020: Europe‘un MVP’si unvanını kazanmıştır.
Xantares, birçok oyun meraklısına sınırlarını zorlamaları için ilham verdi. Çeşitli yarışmalardaki performansı, YouTube‘da mevcuttur. Xantares’in zaferleri ve dünya çapında kazanılan ünü, gençleri büyük hayaller kurmaya ve bunları başarmaya teşvik ediyor.
Sonuç
Espor, sürekli gelişen nispeten genç bir sektördür. Bununla birlikte, yıllık 1,2 milyar doların üzerinde gelir sağladığı için dünya çapında espora olan eğilim artıyor. Türkiye’de espor 2000’li yıllarda başladı ve bugün Türkiye dünyanın önde gelen espor ülkeleri arasında yer alıyor. Başlangıçta ülke çok sayıda sorunla karşı karşıya kaldı ancak spor kuruluşlarının ve sponsorların ilgisi esporun gelişimine yardımcı oldu.
Bu bilgileri kaybetmemek için CTRL + D tuşuna veya URL kısmında yer alan yıldız işaretine tıklayarak sayfaya yer işareti ekleyebilirsiniz.
Hypasos, yüksekte anlamına gelen “hypsos”un Türkçeleştirilmiş versiyonudur.
Yorum Yazın